Lagere woonlasten, ook nu de hypotheekrente stijgt!
Met de stijgende prijzen worden maandlasten een issue. Men wil leuk wonen, een auto rijden, op vakantie en een dagje uit met het gezin. Een keuze maken? Liever niet!
“Nu de hypotheekrente stijgt, denken klanten dat zij niet meer kunnen besparen op hun woonlasten. We moeten dus creatief zijn”, zegt Erik. Bij DFA zien ze de toekomst in de hypotheekwereld niet somber in. “Als we geen lagere hypotheeklasten meer kunnen regelen voor de klant, dan misschien wel lagere woonlasten. Met ‘verduurzamen’ bijvoorbeeld!”
Het containerbegrip ‘Verduurzamen’ zegt een klant niet zoveel
Toch nemen Joost en Erik dit onderwerp altijd mee in hun adviesgesprekken en is het ook een vast onderwerp tijdens teamvergaderingen. Bij DFA volgen ze al jaren de trends en ontwikkelingen op de voet. Een klant wordt niet snel enthousiast bij het begrip ‘verduurzamen’. Maar wel van lagere maandlasten of woonlasten. Oversluiten is met de snel stijgende hypotheekrente geen optie meer, maar verduurzamen wel. Dan zijn ze ineens wel geïnteresseerd.
Elk huis is anders, de beste maatregelen om te verduurzamen dus ook
Daarom is het advies van Joost en Erik: “laat een energieadviseur langskomen. De adviseur maakt direct voor de klant concreet wat hij, met welke duurzaamheidsmaatregelen, kan besparen.” Een energieadviseur beoordeelt wat de beste maatregel is en het meeste rendement oplevert. Een advies op maat is belangrijk, want investeren in een warmtepomp als de woning niet goed geïsoleerd is, heeft tenslotte weinig nut.
Hypotheek verhogen voor lagere woonlasten
Over het algemeen zien Joost en Erik dat de gemiddelde klant zijn eigen buffer niet wil aanspreken. Klanten willen financiële ruimte om leuke dingen te doen. Klanten kiezen bewust voor om de investering uit te spreiden over 30 jaar. Een klant kan de hypotheek verhogen voor een duurzame aanpassing aan de woning. De maandlasten voor de hypotheek gaan dan omhoog. Maar door de duurzame aanpassing bespaart de klant op de energie- en gasrekening. Per saldo gaat de woonlast dalen. Bijkomende voordelen zijn dat de klant minder afhankelijk wordt van de prijsontwikkelingen op de energierekening. De waarde van de woning stijgt én hij doet iets goeds voor het milieu.
Denk ook aan subsidie
Joost: “Sinds 1 januari 2022 kan de klant tot 30% subsidie krijgen als hij zijn woning isoleert. Op € 40.000 is dat dus € 12.000. Het isoleren kost ineens nog maar € 28.000. Als de klant met die subsidie gelijk een deel van de hypotheek aflost, is de klant helemaal goed bezig!” “Zodra de klant deze kennis heeft, is het bijna een no brainer”, vult Erik aan.
Verduurzamen is op dit moment echt een goed idee
Natuurlijk kunnen Joost en Erik niet in de toekomst kijken. Op dit moment zijn ze ervan overtuigd dat verduurzamen goed is voor de klant. Iedereen die het nieuws een beetje volgt, voelt wel aan dat de woningen met een minder goed energielabel in actie moeten komen. Natuurlijk bepaalt de klant zelf, maar hij maakt zijn beslissing het best aan de hand van een compleet financieel overzicht.
Het begint dus met het advies van de energieadviseur en de wens van de klant. Joost: “Wij doen waar wij goed in zijn: adviseren over financieringen. De energieadviseur adviseert over de mogelijke energiebesparende maatregelen.” Op deze manier blijft iedereen onafhankelijk advies geven en geeft dat de klant het beste gevoel.