Inkomensfraude bij zelfstandigen

Veel berichten in de media zijn gericht op inkomensfraude bij zelfstandigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zelfstandigen met een ongebruikelijke inkomensstijging. Ook kan het gaan om consumenten die bewust arbeidsovereenkomsten, loonstroken en werkgeversverklaringen vervalsen. Het is voor u als adviseur of voor geldverstrekkers lastig om fraude direct te herkennen.

Gevolgen voor de adviseur

U kunt onbewust betrokken raken bij een fraudepoging van een klant, wat risico’s met zich meebrengt. Als geldverstrekker zijn wij verplicht elke vorm van fraude te melden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarnaast wordt de fraude geregistreerd in het interne en externe verwijzingsregister. In het slechtste scenario kan dit zelfs leiden tot intrekking van uw vergunning.

Gevolgen voor de klant

Voor de klanten die fraude plegen zijn de gevolgen ook groot. Zo kan de hypotheek tussentijds worden beëindigd, wat betekent dat de klant een vergoeding moet betalen voor de vervroegde aflossing van de lening. Daarnaast wordt de klant geregistreerd in zowel interne als externe verwijzingsregisters en er kan een strafrechtelijk onderzoek worden gestart.

Uw rol als adviseur en de rol van verstrekker

Als adviseur is het belangrijk om alert te blijven. Aanzienlijke inkomensstijgingen of stijgingen in eigen middelen binnen een korte tijd kunnen verdacht zijn. Stel in dit soort situaties vooral vragen en vraag hierbij ook door. Heeft u twijfels of vermoedens dat er iets niet klopt? En heeft u de aanvraag al ingediend? Neem dan contact op met ons of de betreffende geldverstrekker. Samen kunnen we dan onderzoeken wat er mogelijk aan de hand is.